Min uddannelse og livserfaring

Udover min faglige baggrund har jeg altid kunnet bruge de erfaringer, jeg har mærket på egen krop, herunder en livstruende sygdom, at være pårørende til en misbruger, at leve i sammenbragte familier og at gennemgå en skilsmisse. Igennem mit liv har jeg stødt på kollegaer og skoleelever, der har mødt vanskelige udfordringer.

Disse personlige erfaringer giver mig en bedre og dybere forståelse af mine klienter –

ikke for at give dem mine løsninger, men for at hjælpe dem med at finde deres egen vej i deres unikke verden.

Min uddannelse:

1971 – 1975: Uddannet folkeskolelærer

1999 – 2003: Uddannet oplevelsesorienteret psykoterapeut fra Psykoterapeutisk Institut, København. Her studerede jeg blandt andet eksistentiel terapi, gestaltterapi og oplevelsesorienteret terapi for par og familier.

2003 – 2004: Grunduddannelse i Somatic Experience (SE) (https://somaticexperiencing.dk)

Derudover er jeg medlem af Dansk Psykoterapeutforening (MPF) (www.psykoterapeutforeningen.dk).

Dette indebærer:

En 4-årig uddannelse ved et anerkendt institut

Egenterapi og supervision

Min tilgang:

Mit arbejdsgrundlag er et eksistentielt humanistisk livssyn. Her er min tilgang, at hver klient får sin ”egen” terapi. Det betyder for mig at finde de passende indgangsvinkler og/eller fokusområder til det enkelte menneske.

Jeg bruger

  • Eksistentiel terapi for at kunne arbejde med vores livsvilkår – død, ensomhed, frihed og meningsløshed samt den enkeltes værdier og begrænsninger, styrker og ressourcer. Terapien har til formål at gøre klienter bevidste om, hvor de befinder sig i deres tilværelse – hvad der bragte dem dertil, og hvor de har lyst til at bevæge sig hen.
  • Gestaltterapi for at kunne arbejde med ansvar og forsvar. Her arbejdes der med mentale processer og sansepåvirkninger fra kroppen og omverdenen. Her er fokus på udvikling og støtte af selvet.
  • Oplevelsesorienteret terapi for at kunne arbejde med her og nu i terapien. Dette betyder, at klientens oplevelser er i fokus.
  • Somatic Experience (SE) for at kunne arbejde med kroppen. De ældste, ubevidste dele af hjernen bliver forstyrret, og kroppen husker.

Arbejdsliv:

1976-1986: Lærer på forskellige folkeskoler i Tyskland

1986-2013: Lærer på folkeskoler og friskoler i Danmark

2000-2013: Personaleleder på Trekronergade Freinetskole

2003 – nu: Privat praktiserende psykoterapeut

2006-2013: Personale- og administrationsansvarlig, til sidst skoleleder

2010 – nu: Ansvarlig for ”skilsmissegrupper” (børn med skilte forældre)

Som personaleleder har jeg erfaring med:

  • – Forebyggelse og håndtering stress
  • – Støtte og konfliktløsning
  • – Praksischok og udbrændthed
  • – Kollegial supervision
  • – Individuelle samtaler (det enkelte individ i et bestemt fællesskab)

Disse erfaringer trækker jeg også på i mine klientsamtaler.

Privat:

1953: Født i Tyskland

1975: Uddannet som folkeskolelærer

1978: Gift

198082: Får mine to børn

198485: Min datter bliver syg med en livstruende sygdom

1985: 1. skilsmisse

1986: Flytter til København med mine børn

2007: 2. skilsmisse

2008-nu: 3. ægteskab med 2 + 4 børn, derudover svigerbørn og børnebørn

Egne livserfaringer:

  • – Afhængighed der har medført konsekvenser for omverdenen
  • – En livstruende sygdom som har ført til angst og hjælpeløshed
  • – Familiære konflikter hvor børn bliver symptombærere for forældrenes problemer
  • – Teenagere i deres sociale netværk