Min uddannelse og livserfaring
Udover min faglige baggrund har jeg altid kunnet bruge de erfaringer, jeg har mærket på egen krop, herunder en livstruende sygdom, at være pårørende til en misbruger, at leve i sammenbragte familier og at gennemgå en skilsmisse. Igennem mit liv har jeg stødt på kollegaer og skoleelever, der har mødt vanskelige udfordringer.
Disse personlige erfaringer giver mig en bedre og dybere forståelse af mine klienter –
ikke for at give dem mine løsninger, men for at hjælpe dem med at finde deres egen vej i deres unikke verden.
Min uddannelse:
1971 – 1975: Uddannet folkeskolelærer
1999 – 2003: Uddannet oplevelsesorienteret psykoterapeut fra Psykoterapeutisk Institut, København. Her studerede jeg blandt andet eksistentiel terapi, gestaltterapi og oplevelsesorienteret terapi for par og familier.
2003 – 2004: Grunduddannelse i Somatic Experience (SE) (https://somaticexperiencing.dk)
Derudover er jeg medlem af Dansk Psykoterapeutforening (MPF) (www.psykoterapeutforeningen.dk).
Dette indebærer:
En 4-årig uddannelse ved et anerkendt institut
Egenterapi og supervision
Min tilgang:
Mit arbejdsgrundlag er et eksistentielt humanistisk livssyn. Her er min tilgang, at hver klient får sin ”egen” terapi. Det betyder for mig at finde de passende indgangsvinkler og/eller fokusområder til det enkelte menneske.
Jeg bruger
- – Eksistentiel terapi for at kunne arbejde med vores livsvilkår – død, ensomhed, frihed og meningsløshed samt den enkeltes værdier og begrænsninger, styrker og ressourcer. Terapien har til formål at gøre klienter bevidste om, hvor de befinder sig i deres tilværelse – hvad der bragte dem dertil, og hvor de har lyst til at bevæge sig hen.
- – Gestaltterapi for at kunne arbejde med ansvar og forsvar. Her arbejdes der med mentale processer og sansepåvirkninger fra kroppen og omverdenen. Her er fokus på udvikling og støtte af selvet.
- – Oplevelsesorienteret terapi for at kunne arbejde med her og nu i terapien. Dette betyder, at klientens oplevelser er i fokus.
- – Somatic Experience (SE) for at kunne arbejde med kroppen. De ældste, ubevidste dele af hjernen bliver forstyrret, og kroppen husker.
Arbejdsliv:
1976-1986: Lærer på forskellige folkeskoler i Tyskland
1986-2013: Lærer på folkeskoler og friskoler i Danmark
2000-2013: Personaleleder på Trekronergade Freinetskole
2003 – nu: Privat praktiserende psykoterapeut
2006-2013: Personale- og administrationsansvarlig, til sidst skoleleder
2010 – nu: Ansvarlig for ”skilsmissegrupper” (børn med skilte forældre)
Som personaleleder har jeg erfaring med:
- – Forebyggelse og håndtering stress
- – Støtte og konfliktløsning
- – Praksischok og udbrændthed
- – Kollegial supervision
- – Individuelle samtaler (det enkelte individ i et bestemt fællesskab)
Disse erfaringer trækker jeg også på i mine klientsamtaler.
Privat:
1953: Født i Tyskland
1975: Uddannet som folkeskolelærer
1978: Gift
1980–82: Får mine to børn
1984–85: Min datter bliver syg med en livstruende sygdom
1985: 1. skilsmisse
1986: Flytter til København med mine børn
2007: 2. skilsmisse
2008-nu: 3. ægteskab med 2 + 4 børn, derudover svigerbørn og børnebørn
Egne livserfaringer:
- – Afhængighed der har medført konsekvenser for omverdenen
- – En livstruende sygdom som har ført til angst og hjælpeløshed
- – Familiære konflikter hvor børn bliver symptombærere for forældrenes problemer
- – Teenagere i deres sociale netværk